2024-03-28T20:40:20Z
https://www.jipaa.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18765
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
ارتقاء کیفیت حکمرانی؛ به سوی آیندهای بهتر
نورمحمد
یعقوبی
در شرایط پرشتاب کنونی و در پی نوآوریهای خیرهکننده فناورانه، حرفهایشدن دیوانسالاری، فرایند بازخطمشیگذاری، پاسخگویی و شفافیت دولت، مدیریت اثربخش شبکههای پیچیده، نقشآفرین و اثرگذار، توانمندسازی اجتماعمحور و تقویت جامعه مدنی فعال و مشارکتجو در امور عمومی و بسیاری از محورهای مهم دیگر، اهمیت توجه بیش از پیش به موضوع حکمرانی و توسعه را دوچندان نموده است؛ بهگونهای که میتوان گفت، حکمرانی ضعیف، امید به زندگی را کاهش داده، استقلال جامعه مدنی و رسانههای جمعی را تضعیف میکند، رشد درآمدها، افزایش ثروت ملّی و اولویتگذاریهای مناسب توأم با تخصیص منابع را دچار نابسامانی میکند و سطح رفاه و کیفیت زندگی شهروندان را به مخاطره میاندازد. ازاینرو، فصلنامه حکمرانی و توسعه با هدف انتشار جدیدترین دستاوردهای علمی، پژوهشی و انتقادی مرتبط با محورهای مجله از اساتید گرانقدر، دانشجویان و تمامی صاحبنظران و کارشناسان دعوت میکند تا با ارسال مقالههای جدید و علمی خود، در راستای توسعه کشور عزیزمان نقشآفرین باشند.
تحول
حکمرانی
توسعه
2021
08
23
https://www.jipaa.ir/article_136830_dbefb742c97e78f212fed17e40649561.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار و توسعه حکمرانی الکترونیک در سازمانهای دولتی
عادله
دقتی
نورمحمد
یعقوبی
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب حکمرانی الکترونیک نقش مهمی در پیشرفت و توسعه جوامع مختلف داشته است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار و توسعه حکمرانی الکترونیک در سازمانهای دولتی انجام شده است. بدین منظور پس از تعریف موضوع و انجام مطالعات اکتشافی و کتابخانهای اولیه، عوامل و مؤلفههای شناساییَشده از طریق روش دلفی و توسط پرسشنامهای محققساخته به نظر خبرگان رسید و پس از اخذ نظرات اصلاحی کیفی و کمّی از سوی ایشان بر اساس روشهای آماری مربوط تحلیل و درنهایت تناسب مدل، مؤلفهها و ترکیب عوامل به اجماع آنان رسید. جامعه مورد مطالعه در این بخش شامل 28 نفر از خبرگان دانشگاهی و حرفهای آشنا با موضوع است که بهصورت غیراحتمالی و قضاوتی انتخاب شدند. در ادامه، بهمنظور آزمون مدل پرسشنامهای محققساخته در بین 360 نفر از مدیران و کارشناسان سازمانهای منتخب بخش دولتی در استان خراسان جنوبی که به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید و تجزیهوتحلیل دادههای به دست آمده در این بخش نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی توسط نرمافزار Smart PLS 3 انجام شد. درنهایت، یافتههای پژوهش نشان داد که سه دسته عوامل زمینهای، محتوایی و ساختاری بر استقرار و توسعه حکمرانی الکترونیک در سازمانهای دولتی مؤثر میباشند که از این میان، عوامل محتوایی با ضریب تأثیر 56/8، بیشترین اثرگذاری را بر استقرار و توسعه حکمرانی الکترونیک در سازمانهای دولتی دارند.
حکمرانی الکترونیک
سازمانهای دولتی
روش دلفی
2021
08
23
1
25
https://www.jipaa.ir/article_137081_86c4b9ddf2bdbb46e18607bb90d11846.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
بررسی رابطه استرس شغلی و قصد ماندن با نقش تعدیلگر جو سازمانی
شبنم
زرجو
غلامرضا
طالقانی
بهزاد
احمدبیگی
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلگر جو سازمانی در رابطه بین استرس شغلی و قصد ماندن در میان معلمان شاغل در مدارس استان گیلان میباشد. برایناساس، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس استان گیلان بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 140 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه استاندارد قصد ماندن کیم و همکاران (2007)، پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983) و پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت (1963) است که روایی محتوای آنها مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها بر اساس روش آلفای کرونباخ بالاتر از 0/7 برآورد شد. همچنین، جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی توسط نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که ابعاد استرس شغلی شامل فشار زمانی و اضطراب مربوط به شغل تأثیر منفی و معناداری بر قصد ماندن دارند. همچنین نقش تعدیلگر جو سازمانی در رابطه بین هر یک از ابعاد استرس شغلی (فشار زمانی و اضطراب مربوط به شغل) بر قصد ماندن معنادار بود. برایناساس میتوان گفت که با تقویت و ارتقاء جو سازمانی میتوان رابطه بین ابعاد استرس شغلی و قصد ماندن را کاهش داد.
استرس شغلی
جو سازمانی
قصد ماندن
2021
08
23
27
41
https://www.jipaa.ir/article_136833_5151c096e801dc01a7b9140d0891a6b6.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
سازمان هوشمند؛ رهیافت توسعه مبتنی بر اصلاح نظام اداری
نجمه
مهدیبیگی
اسماعیل
یعقوبی
هدف دولتها در آغاز شکلگیری تنها محدود به تأمین و حفظ امنیت و ارائه خدمات مورد نیاز مردم بود؛ درحالیکه با بروز تغییر و تحولات بسیار، نقش و وظایف آنها گسترش یافت و با چالشها و مسئولیتهای وسیعتری روبهرو شدند. از مهمترین چالشهای دولتها، حرکت در مسیر توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اداری است. بهمنظور مقابله با این چالش، اصلاح نظام اداری مورد توجه قرار گرفت که از طریق آن میتوان بستر و زیرساخت توسعه دولت و کشور را فراهم نمود. توجه به انواع مدرن سازمانی از جمله مواردی است که میتواند به اصلاح فرایندهای سنتی، تحول سازمان و بهدنبال آن به توسعه دولتها در حوزه خدمات منجر شود. سازمان هوشمند نوع جدیدی از سازمانها است که از طریق تطبیق رفتار با دانشی که در مورد خود و دنیایی که در آن رشد میکند، دارد؛ اهداف را در یک محیط متغیر دنبال مینماید. ازهمینرو، در مقاله حاضر ضمن معرفی سازمان هوشمند بهعنوان سازمانی مدرن، به نقشی که این نوع سازمان میتواند در اصلاح نظام اداری و درنتیجه توسعه دولتها داشته باشد، اشاره شده است.
سازمان هوشمند
توسعه
اصلاح نظام اداری
مدیریت هوشمند
2021
08
23
43
60
https://www.jipaa.ir/article_136834_23655173c95796a6a744f7ed92b3deb5.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
طراحی الگوی بازآفرینی دولت با تأکید بر نقش جامعه مدنی
محبوبه
رشیدی
علیرضا
اسدزاده
مصطفی
ملکی
گفتمان درباره احیای دولت عمدتاً بر مفهومسازی مجدد دولت متمرکز شده است تا حکومت علاوه بر اثربخشی بیشتر، بتواند از فناوری برای اداره بهتر با هزینهای کمتر استفاده نماید. کمبود چارچوب نظری در این حوزه محققان را بر آن داشت تا در این مقاله دست به شناسایی عوامل مؤثر در بازآفرینی دولت به روش تحلیل تم بزنند. مقاله حاضر بخشی از یک تحقیق کیفی است. ابتدا، با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 12 نفر از خبرگان حوزه دانشگاهی و اجرایی دولت، عوامل مؤثر در بازآفرینی دولت شناسایی و کدگذاری شد و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل تم، 4 تم اصلی مشخص گردید و درنهایت به طراحی الگویی جهت بازآفرینی دولت پرداخته شد. نتایج نشان داد که اولاً تأکید بر کارایی و کاهش هزینه، همچنان که بسیار مطلوب است، بدون ضمانتهای مناسب برای پاسخگویی دموکراتیک و عدالت اجتماعی در اهداف خود شکست خواهد خورد. دوم اینکه، ارتباط و قابلیت اجرایی دولت بازآفرینیشده در کشورهای درحالتوسعه محدود است؛ زیرا موجودیت نهادهای دموکراتیک مؤثر و حاکمیت قانون این امکان را از بانیان و طرفداران بازآفرینی دولت میگیرد. سوم و شاید مهمتر از همه اینکه، اشتیاق واضح و اغلب غیرانتقادی اصلاح نظام مبتنی بر بازار حکومت، مسئولیتپذیری دموکراتیک را تضعیف کرده و ممکن است نگرانی برای دولت بهعنوان ضامن عدالت اجتماعی به وجود آورد. درنهایت نیز با خالی شدن تدریجی دولت، جامعه مدنی میتواند نقش بیشتری را بر عهده گرفته و بهعنوان یک شریک، همراه با دولت و بازار، در اداره کشور قرار گیرد.
بازآفرینی دولت
فناوری اطلاعات و ارتباطات
دموکراسی
عدالت اجتماعی
جامعه مدنی
2021
08
23
61
85
https://www.jipaa.ir/article_136835_76b94ad855d90a245a95a867bda6146e.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
بررسی تأثیر تقویت مهارتهای ارتباطی کارکنان بر عملکرد فرانقش با نقش میانجی اثربخشی ارتباطات
پیمان
بیگدلی
هما
درودی
ارتباطات میان افراد از شرایط لازم برای ادامه حیات و استمرار زندگی اجتماعی است. پیدایش سازمانهای نوین همراه با پیچیدگیهای خاص خود از یک طرف و کاربرد وسیع تکنولـوژی از طـرف دیگـر، سازمانهای امـروزی را از بعـد ارتباطـات دگرگون ساخته اسـت. در واقع بـدون ارتباطـات، سازمانی وجود نخواهد داشت. این سخن اهمیت ارتباطات مؤثر در سازمانها و تأثیر آن بر رفتار افراد و گروهها را نشان میدهد. به نظر میرسد که داشتن مهارتهای ارتباطی مؤثر، رمـز و راز موفقیت مدیران در عرصه سازمان و راهحل بنیادی برای مقابله با مسائل سازمان است. ارتباطات اثربخش جزء اصلی سیستم ارتباطات داخلی در یک سازمان محسوب میشوند. عوامل متعددی از جمله تقویت مهارتهای ارتباطی با دو مؤلفه ارتباط شفاف و ارتباط دوجانبه (متقارن) بر این امر اثر میگذارد و موجب افزایش عملکرد فرانقشی کارکنان میگردد. برایناساس، هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تقویت مهارتهای ارتباطی کارکنان بر عملکرد فرانقش با نقش میانجی اثربخشی ارتباطات است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که به شیوه پیمایشی- مقطعی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ستاد محرومیتزدایی کل کشور بوده است که از این میان، بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 270 نفر بهعنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآورده دادهها پرسشنامه بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش رگرسیون استفاده شده است. درنهایت، نتایج نشان داد که اثربخشی ارتباطات نقش میانجی در رابطه بین تقویت مهارتهای ارتباطی کارکنان و عملکرد فرانقش دارد.
مهارتهای ارتباطی
اثربخشی ارتباطات
عملکرد فرانقش
2021
08
23
87
101
https://www.jipaa.ir/article_136836_ab840d8d4443eae12780451627671cdd.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
بررسی اثر فرهنگ سازمانی بر عدالت و سلامت سازمانی
شمس الدین
نیک منش
حمیدرضا
نعمت الهی
افسانه
رضایتی چرانی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عدالت و سلامت سازمانی در بیمارستان تخت جمشید کرج میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، در زمره تحقیقات توصیفی - پیمایشی قرار دارد، که دادههای مورد نیاز به روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996) است. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش، کلیه کارکنان بیمارستان تخت جمشید کرج بودند که بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 161 نفر بهعنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه میان آنان توزیع گردید. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار Smart PLS 3 استفاده گردید. درنهایت، یافتههای پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی بر عدالت و سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرهنگ سازمانی
عدالت سازمانی
سلامت سازمانی
2021
08
23
103
124
https://www.jipaa.ir/article_136837_bbddd6e6c3331e03fe6cc675f0acd306.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
ارزیابی و سنجش سواد مالی کارکنان استانداری گیلان
سجاد
صالحی کردآبادی
فرزانه
زاددوستی
پروانه
زاددوستی
سواد مالی به مجموعه مهارتها و ادراکهای لازم جهت مدیریت منابع پولی اطلاق میشود. به رغم اهمیت چشمگیر مفاهیم سواد مالی، این موضوع در پژوهشهای داخلی کمتر مورد کنکاش قرار گرفته و آموزش و اندازهگیری سطح سواد مالی اقشار مختلف جامعه در کشور مورد توجه چندان نبوده است. برایناساس، پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد مالی کارکنان استانداری گیلان طراحی و اجرا گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی و پیمانی استانداری گیلان و فرمانداریهای تابعه به تعداد 819 نفر بوده است که بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس، تعداد 265 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوردی اطلاعات نیز پرسشنامه استاندارد سنجش سواد مالی در کشور بوده است، که دادههای گردآوریشده از طریق آن به کمک تکنیکهای مختلف آمار استنباطی از جمله مقایسه میانگین تکنمونهای و دو نمونهای مستقل، آنالیز واریانس و رگرسیون و آزمون دانکن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. درنهایت، نتایج پژوهش نشان داد که میتوان به کفایت نسبتاً اندک سواد مالی کارکنان استانداری گیلان و تأثیر برخی از ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله سن و جنسیت بر سطح سواد مالی کارکنان اشاره نمود. همچنین مشخص گردید که میزان سواد مالی کارکنان در معاونتهای مختلف استانداری گیلان و فرمانداریهای تابعه متفاوت است.
سواد مالی
ویژگیهای جمعیتشناختی
استانداری گیلان
2021
08
23
125
146
https://www.jipaa.ir/article_136838_8d3544c2bd2eaf41b93bc76880efbc37.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
بودجهبندی رویهای: رویکردی هنجاری به نقش بودجهبندی عمومی در ساخت واقعیت آینده
میر یعقوب
سیدرضایی
علیاصغر
پورعزّت
بودجهبندی را میتوان قلب فراگرد خطمشیگذاری عمومی تلقی کرد؛ زیرا دربرگیرنده انتخاب اهداف غایی و ابزارهای دستیابی به آنها، تقسیم منابع مالی و اقتصادی جامعه بین بخشهای عمومی و خصوصی و تخصیص میان نیازهای رقیب در بخش عمومی است. محصول نهایی این فراگرد، بودجه نام دارد که بهمنزله بازنمای اولویتها و بیانیه ارزشها و ترجیحات فرهنگی و سیاسی جامعه برای تخصیص منابع عمومی در جهت پیامدهای مطلوب اجتماعی است. نظر به اینکه منطق اصلی فعالیت دولت، کارایی و عدالت است، وجود چارچوبی برای تعیین حیطه فعالیتهای حکومت بهمنظور هدفمند کردن تخصیصهای عمومی، ضروری مینماید. باملاحظه چنین ضرورتی، هدف این پژوهش، ارائه چارچوبی برای عقلایی ساختن فراگرد بودجهبندی با اتخاذ رویکرد رویهای به بودجهبندی است. در این رویکرد، به عاریه از ادبیات خطمشی، دو معیار منافع و مشکلات عمومی، بهمنزله محدوده فعالیت حکومت در نظر گرفتهشده، چنین استدلال میشود که با معطوف شدن رویههای بودجه به این دو معیار و حاکم گردانیدن قواعد رویه، میتوان ضمن جلوگیری از انحراف، بودجهبندی را در مسیری عقلایی هدایت نمود و ضمن برآورده ساختن نیازها و خواستههای خردمندانه شهروندان، مشروعیت حکومت را تقویت نمود.
منفعت عمومی
مشکل عمومی
قواعد رویهای
منطق فعالیت حکومت
2021
08
23
147
175
https://www.jipaa.ir/article_84212_d3cdd4f4284b27e96c16d50e0a169475.pdf
حکمرانی و توسعه
حکمرانی و توسعه
1400
1
2
تعالی خدمات عمومی و شبه پارادایمهای مدیریت دولتی
رضا
واعظی
شهلا
سهرابی
بسیاری از صاحبنظران معتقدند که مشروعیت دولتها وابسته به میزان ارائه «خدمات عمومی» با کیفیت است. خدمات عمومی با هدف تأمین منافع عامه انجام میشود و اگر دولتی قدرت انجام دادن این وظیفه را نداشته باشد شایستگی خود را از دست میدهد. مشروعیت دولتها نه تنها به ماهیت خدماتی است که ارائه میدهند، بلکه به چگونگی ارائه آنها نیز وابسته است. هدف از انجام این تحقیق بررسی جایگاه خدمات عمومی در سه دوره مدیریت دولتی(شبه پارادایمهای مدیریت دولتی) و بررسی جایگاه خدمات عمومی و تعالی آن در عصر حاضر میباشد. از اینرو در این مقاله تلاش شده تا ضمن پرداختن به مفاهیم تعالی، خدمات عمومی و اصول حاکم بر آن، مرور مختصری بر سه دوره اصلی مدیریت دولتی، در فاصله زمانی دهههای پایانی قرن نوزدهم تا آغاز هزاره سوم یعنی مدل سنتی اداره امور دولتی(TPA)، مدیریت دولتی نوین(NPM) و خدمات عمومی نوین(NPS)،صورت پذیرد. همچنین ارائه خدمات عمومی در هر دوره مورد بررسی قرار گرفته و در خاتمه اهمیت خدمات عمومی متعالی در عصر حاضر مطرح میشود.
تعالی خدمات عمومی
TPA.NPA
NPS
2021
08
23
176
198
https://www.jipaa.ir/article_85209_e64bd9b6d0cbca3686e2b23e3d1f82c5.pdf