انجمن علمی مدیریت دولتی ایران و دانشگاه سیستان و بلوچستانحکمرانی و توسعه2783-34612220220622Co-production of public value: a way to develop societyتولید مشترک ارزش عمومی: راهی برای توسعه جامعه32416842110.22111/jipaa.2023.303580.1020FAمجید نیکخواهگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0001-9304-830Xرضا واعظیاستاد، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0001-6589-1658Journal Article20220121Since co-production can be productive through the possibility to create synergies between the government and civil society with a positive impact on social capital and because of its potential to deal with a wide range of factors hindering the provision of public service, the present article tries to use the documentary method, and library method of resources and related management texts, first, review the key concepts, diverse and emerging meanings of public value, and finally discuss the role of co-production of public value. The paper expresses a better understanding of the concept of public value and the significant role of the co-production of public values in the development of society.ارزشهای عمومی برآیندی از خطمشیهای عمومی، قوانین، مقررات عمومی، خدمات عمومی و سایر رفتارهای کارگزاران بخش عمومی هستند که در یک جامعه مردم سالار این ارزش ها توسط خود مردم تعیین میشوند. این ارزشهای عمومی تجلی رحجانها و خواستهای شهروندان یک جامعه است، لذا از آنجایی که تولید مشترک از طریق فرصت ایجاد همافزایی بین دولت و جامعه مدنی با تأثیر مثبت بر سرمایه اجتماعی و به دلیل پتانسیل آن برای مقابله با طیف وسیعی از عوامل بازدارنده ارائه خدمات عمومی موثر میباشد پژوهش حاضر در تلاش است بـا بهـرهگیری از روش اسنادی، کتابخانهای منابع و متون مدیریتی مـرتبط در ابتدا مروری بر مفاهیم اصلی، معانی متنوع و نوظهور ارزش عمومی و درنهایت نقش تولید مشترک ارزش عمومی را مورد بحث قرار دهد.<strong> </strong>پژوهش حاضر، درک بهتر مفهوم ارزش عمومی و نقش به سزایی تولید مشترک ارزشهای عمومی را در توسعه جامعه بیان میکند.https://www.jipaa.ir/article_168421_0da85e3f01813d8a0642e86ca21c6fe0.pdfانجمن علمی مدیریت دولتی ایران و دانشگاه سیستان و بلوچستانحکمرانی و توسعه2783-34612220220622Identification and explanation of the application of the government performance evaluation model in the field of health, based on the institutional isomorphism theoryشناسایی و تبیین کاربست الگوی ارزشیابی عملکرد دولت در حوزه سلامت بر مبنای نظریه همشکلی نهادی255416842310.22111/jipaa.2023.380551.1093FAپاکنوش کیانیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-9560-8953علی اصغر پورعزتاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. استاد مدعو دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات،0000-0002-1875-3479کرماله دانشفرداستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0000-0344-9279غلامرضا معمارزاده طهراندانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-0666-5038Journal Article20220201The main challenge of the developing countries is to measure the government performance, especially the health subsystem. In Iran, policies and institutional frameworks, especially the general policies of the health system, emphasize on measuring the performance of the health sector. The current state of health indicates the government inability to implement these policies. The purpose of this study is to identify and explain the application of the government's performance evaluation model in the field of health, based on the Institutional Isomorphism theory.<br />124 concepts and 20 components were classified under 4 main categories that affect government performance evaluation, including "cultural and value factors", "economic factors", "laws and policies" and "structural-technological factors".چالش عمده کشورهای در حال توسعه، سنجش عملکرد دولت به ویژه خردهسیستم سلامت است. در ایران نیز سیاستها و چارچوبهای نهادی به ویژه سیاستهای کلی نظام سلامت بر سنجش عملکرد حوزه سلامت تأکید دارند. وضعیت کنونی حوزه سلامت، از ناتوانی دولت در اجرای این سیاستها، حکایت دارد. هدفِ این مطالعه، شناسایی و تبیین کاربست الگوی ارزشیابی عملکرد دولت در حوزه سلامت بر مبنای نظریه همشکلی نهادی است.<br />این پژوهش از نوع توسعهای – کاربردی است و با رویکرد استقرایی و کیفی نظاممند اشتراوس و کوربین در راهبرد «نظریه دادهبنیاد»، تحلیل شده است. گزارهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 19 نفر خبره دانشگاهی- اجرایی در امر ارزشیابی عملکرد حوزه سلامت، گردآوری شدند. روش نمونهگیری ترکیبی هدفمند و گلوله برفی، تا مرحله اشباع نهایی ادامه یافت.<br />در این پژوهش، تعداد 124 مفهوم و 20 مؤلفه در قالب چهار بُعد اصلی مؤثر بر ارزشیابی عملکرد دولت در حوزه سلامت تحت عنوان «عوامل فرهنگی و ارزشی»، «عوامل اقتصادی»، «قوانین و خطمشیها» و «عوامل ساختاری و فناورانه»، شناسایی شدند.<br />نتایج پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی حاصل از عوامل مؤثر با سه نوع همشکلیِ «فشار اجباری»، «فراگرد تقلیدی» و «فشار هنجاری» مترتب بر محیطهای نهادی سازمانهای متولی و دولت، سازگاری دارد.<strong> </strong>https://www.jipaa.ir/article_168423_952865e932bbb18daa42c1d16e714b8f.pdfانجمن علمی مدیریت دولتی ایران و دانشگاه سیستان و بلوچستانحکمرانی و توسعه2783-34612220220622Designing a Model of Economic - Social Development of Iran with Metasynthesis Approachطراحی الگوی توسعهی اقتصادی- اجتماعی ایران با رهیافت فراترکیب559616848810.22111/jipaa.2023.360595.1076FAناهید عبدلیدانشجوی دکترای جامعهشناسی مسایل اجتماعی ایران. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایرانJournal Article20211212The most central theme, the concept of the right to development, and the relationship between society and state, was discussed by studying the human development index, and it was shown that there was no efficient collective will for the course of development, and consequently, legal guarantees and legal obligations to the realization of the scheme of life of society, with the universal consciousness of the right to development, which is part of human rights and fundamental rights, as well as liberty, justice and equality have been claimed. مفهوم توسعه از جنبههای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و در دهههای اخیر انسانی، زیستمحیطی و پایدار قابل بررسی است. در پژوهش حاضر،، سعی شد تا با تلفیق رویکرد توسعهی اجتماعی، مفهوم حق توسعه و رفاه اجتماعی با روش فراترکیب از 78 مقالهی تولید شدهی منتخب در پنج سال اخیر، الگو، شاخص و متغیرهای توسعهی اقتصادی و اجتماعی ایران شناسایی شود. تعداد 44 الگو بدست آمد که غالباً به این موضوع میپرداختند که توسعه چیست و چه الزاماتی دارد؟ بعد از بررسی انواع الگوهای مطرح شده، الگوی مبتنی بر رفاه اجتماعی برنامههای پنج ساله، تشریح و ارتباط آن با سند چشمانداز و سیاستهای اقتصاد مقاومتی بررسی گردید و روشن شد که مسئلهی اصلی در طرح الگوهای توسعه در ایران، اهداف، چشمانداز یا برنامههای توسعهی اجتماعی و اقتصادی نیست، بلکه عملکرد و تحقق اجرای الگوی توسعه در کشور است. محوریترین موضوع که همانا مفهوم حق توسعه است و ارتباط میان جامعه و حاکمیت را بیان میکند با بررسی شاخص توسعهی انسانی به بحث گذاشته و نشان داده شد که ارادهای مبتنی بر مدیریت و برنامهریزی کلان کارآمد برای مسیر توسعه وجود ندارد. در نتیجه، مشارکت جامعه در انتخاب مسیر توسعه و به دنبال آن ضمانتهای قانونی و الزامهای حقوقی برای تحقق یافتن برنامهی زندگی افراد جامعه با آگاهی عمومی نسبت به حق توسعه مورد ادعا قرار گرفته است. حقی که جزئی از حقوق بشر و حقوق اساسی و به مانند آزادی، عدالت و برابری، بدیهی است.https://www.jipaa.ir/article_168488_0f63e3e1c306392170557c03f6c4b08d.pdfانجمن علمی مدیریت دولتی ایران و دانشگاه سیستان و بلوچستانحکمرانی و توسعه2783-34612220220622Modeling the ICT Policy implementation; Based on the Sixth Development Plan of Iran (Articles 67 and 68)طراحی مدل اجرای خط مشی های کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ مورد مطالعه: قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مواد 67 و 68)9711816849010.22111/jipaa.2023.361227.1078FAنازیلا محمدیگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانغلامرضا معمارزاده طهرانگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-0666-5038صدیقه طوطیان اصفهانیگروه مدیریت، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایرانJournal Article20220118Moving toward developing the country's position in economic, scientific and technological fields requires managing the implementation of policies in the field of information and communication technology in a correct and planned way. The purpose of this research is to provide a model of factors affecting the implementation of Iran's ICT policies with the help of the fuzzy Delphi technique. This research is based on the objective, of an applied type, because it is trying to use the results of the research in the ICT Ministry of and Telecommunication Company of Iran. Data collection has been done based on library and field methods and experts' opinions. The research data collection instrument is the formation of an expert panel to identify the key variables extracted from the research literature and the Delphi questionnaire. The statistical population of the research is experts and managers of the Ministry of ICT and affiliated organizations, 15 qualified people were selected non-randomly and purposefully as a sample. In this research, the members of the Delphi panel examined a total of 23 factors in the form of 10 components as effective factors in the implementation of policies in the field of ICT and finally identified 18 factors as the main factors that The resulting indicators are presented as a conceptual model as well as a proposed framework for the implementation of ICT policies. حرکت در راستای توسعه جایگاه کشور در زمینههای اقتصادی، علمی و فناوری، مستلزم مدیریت اجرای خط مشیهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسیری صحیح و برنامهریزیشده است. هدف این پژوهش، ارائه مدل عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با تمرکز بر قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مواد 67 و 68) به کمک تکنیک دلفی فازی میباشد. این تحقیق بر مبنای هدف، از نوع کاربردی است زیرا سعی بر آن است که از نتایج پژوهش در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران بهرهبرداری گردد. گردآوری دادهها، بر اساس روش کتابخانهای، میدانی و نظرات خبرگان صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، تشکیل پنل خبرگی برای شناخت متغیرهای کلیدی استخراجشده از ادبیات پژوهش و پرسشنامه دلفی میباشد. جامعه آماری تحقیق صاحبنظران، خبرگان و مدیران وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات و سازمانهای تابعه میباشند که 15 نفر واجد شرایط بهصورت غیرتصادفی و هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش اعضای پنل دلفی در مجموع 23 عامل را در قالب 10 مولفه به عنوان عوامل موثر در اجرای خط مشیهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی قرار داده و در نهایت 18 عامل را به عنوان عوامل اصلی تشخیص دادند که شاخصهای حاصله در قالب مدل مفهومی و همچنین چارچوب پیشنهادی اجرای خط مشیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه شده است.https://www.jipaa.ir/article_168490_55a97c3de38d2b0bf5533bc3712fa0b6.pdfانجمن علمی مدیریت دولتی ایران و دانشگاه سیستان و بلوچستانحکمرانی و توسعه2783-34612220220622Identifying and prioritizing the factors affecting employee participation in the implementation of public policies The field of urban management
(case study: Urmia Municipality)شناسایی و اولویتبندی مولفههای موثر بر مشارکت کارکنان در اجرای خطمشیهای عمومی حوزه مدیریت شهری(مورد مطالعه؛ شهرداری ارومیه)11915216849110.22111/jipaa.2023.361480.1079FAعلی حاجی وندگروه مدیریت دولتی،دانشکده حسابداری و مدیریت،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایرانفتاح شریف زادهگروه مدیریت دولتی،دانشکده حسابداری و مدیریت،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایرانامین فرهادیگروه مدیریت دولتی،دانشکده حسابداری و مدیریت،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایرانJournal Article20211205Policy refers to a set of standard principles that guide a course of action. Many public policies are legally binding, meaning that individuals and institutions in the public and private sectors must follow them. On the other hand, the policies created by private institutions are not legally required, but they are required to be followed within the institution. In public organizations, especially municipalities, the participation of employees in the effective implementation of public policies plays a decisive role due to the close relationship between employees and citizens as street-level bureaucrats.<br /> The current research was conducted with the aim of identifying and prioritizing the components of employee participation in the implementation of public policies. The model used in this research is a combination of goal-oriented and expert-oriented. In this research, the Delphi method was used to identify the components of employee participation in the implementation of public policies. In this regard, using the opinions well experienced 18 experts in public policy making, combining the components extracted from the theoretical bases of the research and the components proposed by the experts, A questionnaire was provided to them in two stages to identify and determine the final components and the importance of each component in the level of employee participation in the implementation of public policies., and After analyzing the results, 9 main components and 58 indicators identified and the importance of each were determined. The identified components according to their importance are, the component of expertise and skill of the performers; the component of the behavioral factors of the performers; structural component; managerial and executive component; group component; cultural component; economic component; environmental component and legal component. Finally, in order to improve the level of employee participation in the implementation of policies some recommendations were given. خطمشی به مجموعهای از اصول استاندارد اشاره دارد که مسیر حرکت را راهنمایی میکنند. بسیاری از خطمشیها عمومی از نظر قانون الزامآور هستند، به این معنی که افراد و نهادهای بخش دولتی و خصوصی باید از آنها پیروی کنند. در مقابل، سیاستهایی که توسط موسسات خصوصی ایجاد میشود الزام قانونی ندارد، ولی در داخل موسسه رعایت آن الزامی است. در سازمانهای عمومی به طور خاص شهرداریها مشارکت کارکنان در اجرای موثر خطمشیهای عمومی به دلیل ارتباط تنگاتنگ کارکنان با شهروندان به عنوان بوروکراتهای سطح خیابان، نقش تعیینکنندهای ایفا مینماید.<br /> پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مشارکت کارکنان در اجرای خطمشیهای عمومی انجامشدهاست. الگوی مورد استفاده در پژوهش حاضر تلفیقی از نوع هدفگرا و خبرهگرا میباشد. در این پژوهش جهت شناسایی مؤلفههای مشارکت کارکنان در اجرای خطمشیهای عمومی از روش دلفی استفاده شدهاست. در این راستا، با استفاده از نظرات 18 نفر ازخبرگان با سابقه در حوزه خطمشی گذاری عمومی، تلفیق مؤلفههای استخراج شده از مبانی نظری پژوهش و مؤلفههای پیشنهادی خبرگان، پرسش نامهای در دو مرحله جهت شناسایی و تعیین مولفههای نهایی و میزان اهمیت هریک از مؤلفهها در میزان مشارکت کارکنان در اجرای خطمشیهای عمومی در اختیار آنان قرار گرفت و پس از تجزیه و تحلیل نتایج،9 مولفه اصلی و 58 شاخص شناسایی و میزان اهمیت هریک نیز تعیین گردید. مولفههای شناسایی شده به ترتیب اهمیت شامل مولفه تخصص و مهارت مجریان؛ مولفه عوامل رفتاری مجریان؛ مولفه ساختاری؛ مولفه مدیریتی و اجرایی؛ مولفه گروهی؛ مولفه فرهنگی؛ مولفه اقتصادی؛ مولفه محیطی؛ مولفه حقوقی می باشند. در نهایت توصیه هایی برای ارتقاء سطح مشارکت کارکنان در اجرای خطمشیها ارائه گردید.https://www.jipaa.ir/article_168491_e03a044ac4ca2fbb61aa3b2932b4f767.pdfانجمن علمی مدیریت دولتی ایران و دانشگاه سیستان و بلوچستانحکمرانی و توسعه2783-34612220220622Investigating Mediating Role of Employee Participation in the Relationship between Learning Organizational and Extra-Role Behaviors of Employees in State Offices in Ardabil Cityتاثیر یادگیری سازمانی بر رفتارهای فرامسئولیتی کارکنان در ادارات دولتی شهر اردبیل: نقش واسطه ای مشارکت کارکنان.15317416849210.22111/jipaa.2023.379224.1092FAسجاد حسین زادهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی شمیم دانش نوین اردبیلباقر عسگرنژاد نوریدانشیار مدیریت بازرگانی ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانحبیب ابراهیم پوراستاد مدیریت دولتی و گردشگری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.امل البوغبیشکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20211213To collect data, Ikrami et al.'s employee participation questionnaire (2013) and Ahmadi et al.'s organizational learning questionnaire (2013) were used. Also, in measuring extra-responsibility behaviors, Bahlul questionnaire (2013) was used for knowledge sharing dimension, Farkhandeh questionnaire (2014) for creativity dimension, and McCrae and Costa (1992) questionnaire for conscientiousness dimension. Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability of the questionnaires and model fit indices were used to estimate the conceptual model of the research. The test of the research model was done based on structural equation modeling method and Lisrel software. The results showed that organizational learning has a positive effect on employee participation and extra-responsible behaviors. Employee participation has a positive effect on extra-responsible behaviors. Also, employee participation has a mediating role in the relationship between organizational learning and extra-responsible behaviors. در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر یادگیری سازمانی بر رفتارهای فرامسئولیتی کارکنان با در نظر گرفتن نقش واسطهای مشارکت کارکنان بررسی شود. جامعه آماری کارکنان ادارات دولتی شهر اردبیل به تعداد 500 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 218 نفر با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی سهمیهای به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامهها در بین 218 نفر با مراجعه حضوری به این ادرات توزیع شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشارکت کارکنان اکرامی و همکاران (1389) و پرسشنامه یادگیری سازمانی احمدی و همکاران (2013) استفاده شد. همچنین در سنجش رفتارهای فرامسولیتی برای بعد به اشتراک گذاشتن دانش از پرسشنامه بهلول (1392)، برای بعد خلاقیت از پرسشنامه فرخنده (1394) و برای بعد وظیفهشناسی از پرسشنامه مک کرا و کاستا (1992) استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها، از ضریب آلفای کرونباخ و برای برآورد مدل مفهومی تحقیق از شاخصهای برازش مدل استفاده گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد که که یادگیری سازمانی بر مشارکت کارکنان و رفتارهای فرا مسئولیتی تأثیر مثبت دارد. مشارکت کارکنان بر رفتارهای فرا مسئولیتی تأثیر مثبت دارد. همچنین مشارکت کارکنان در ارتباط بین یادگیری سازمانی و رفتارهای فرا مسئولیتی از نقش واسطهای برخوردار است.https://www.jipaa.ir/article_168492_04dd16c1534a82fd528bc149716e9d2e.pdf