TY - JOUR ID - 153773 TI - ارتباط بین آوای سازمانی و توسعه حرفه‌ای کارکنان؛ واسطه‌گری سرمایه روان‌شناختی JO - حکمرانی و توسعه JA - JIPAA LA - fa SN - AU - عسگرنژاد نوری, باقر AU - ابراهیم پور, حبیب AU - لطفی, شراره AU - بیگی فیروزی, الله یار AD - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران . AD - استاد مدیریت دولتی ، گروه مدیریت دولتی وگردشگری، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل ، ایران AD - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران AD - هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 3 SP - 103 EP - 128 KW - سرمایه روان‌شناختی KW - آوای سازمانی KW - توسعه حرفه‌ای KW - کار تیمی KW - خودکارآمدی DO - 10.22111/jipaa.2021.153773 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی در رابطه بین آوای سازمانی و توسعه حرفه‌ای کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 340 نفر تشکیل دادند که به سبب استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری از روش سرشماری به جای نمونه‌گیری استفاده گردید، که درنهایت تعداد 323 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های آوای سازمانی هامس، توسعه حرفه‌ای نووا و سرمایه روان‌شناختی لوتانز بودند، که برای تجزیه‌و‌تحلیل از نرم‌افزارهای SPSS و Amos استفاده گردید. روایی پرسشنامه‌های تحقیق با استفاده از روش تحلیل عاملی، روایی همگرا و روایی واگرا به تأیید رسید و پایایی پرسشنامه‌ها نیز با استفاده از روش ضریب بار عاملی، پایایی مرکب و آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد که آوای سازمانی بر توسعه حرفه‌ای کارکنان و سرمایه روان‌شناختی تأثیر مثبت و معنا‌داری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنا‌دار سرمایه روان‌شناختی بر توسعه حرفه‌ای کارکنان نیز به تأیید رسید. درنهایت با استفاده از آزمون سوبل نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی در رابطه بین آوای سازمانی و توسعه حرفه‌ای کارکنان تأیید گردید؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت، رابطه بین دو متغیر آوای سازمانی و توسعه حرفه‌ای کارکنان توسط متغیر سرمایه روان‌شناختی تشدید می‌شود و اگر سرمایه روان‌شناختی افزایش یابد، این اثر قوی‌تر و اگر سرمایه روان‌شناختی ضعیف شود، این رابطه نیز ضعیف خواهد شد. UR - https://www.jipaa.ir/article_153773.html L1 - https://www.jipaa.ir/article_153773_815bf137d9134199819ef539f16fe9e2.pdf ER -