TY - JOUR ID - 85209 TI - تعالی خدمات عمومی و شبه پارادایم‌های مدیریت دولتی JO - حکمرانی و توسعه JA - JIPAA LA - fa SN - AU - واعظی, رضا AU - سهرابی, شهلا AD - دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشگاه آزاد اسلامی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 2 SP - 176 EP - 198 KW - تعالی خدمات عمومی KW - TPA.NPA KW - NPS DO - 10.22111/jipaa.2018.85209 N2 - بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که مشروعیت دولت‌ها وابسته به میزان ارائه «خدمات عمومی» با کیفیت است. خدمات عمومی با هدف تأمین منافع عامه انجام می‌شود و اگر دولتی قدرت انجام دادن این وظیفه را نداشته باشد شایستگی خود را از دست می‌‌دهد. مشروعیت دولت‌ها نه تنها به ماهیت خدماتی است که ارائه می‌‌دهند، بلکه به چگونگی ارائه آن‌ها نیز وابسته است. هدف از انجام این تحقیق بررسی جایگاه خدمات عمومی در سه دوره مدیریت دولتی(شبه پارادایم‌های مدیریت دولتی) و بررسی جایگاه خدمات عمومی و تعالی آن در عصر حاضر می‌باشد.  از این‌‌رو در این مقاله تلاش شده تا ضمن پرداختن به مفاهیم تعالی، خدمات عمومی و اصول حاکم بر آن، مرور مختصری بر سه دوره اصلی مدیریت دولتی، در فاصله زمانی دهه‌های پایانی قرن نوزدهم تا آغاز هزاره سوم یعنی مدل سنتی اداره امور دولتی(TPA)، مدیریت دولتی نوین(NPM) و خدمات عمومی نوین(NPS)،صورت پذیرد. همچنین ارائه خدمات عمومی در هر دوره مورد بررسی قرار گرفته و در خاتمه اهمیت خدمات عمومی  متعالی در عصر حاضر مطرح می‌شود. UR - https://www.jipaa.ir/article_85209.html L1 - https://www.jipaa.ir/article_85209_e64bd9b6d0cbca3686e2b23e3d1f82c5.pdf ER -