ضرورت بازنگری در نظام آموزشی دانشجویان رشته مدیریت: بررسی تجربه زیسته دانشجویان مدیریت دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیرت دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،تهران، ایران

چکیده

یکی از مهمترین وظایف حکمرانی آموزشی، بازنگری به موقع نظام­ها و فرآیندهای آموزشی به ویژه در حوزه نظام آموزش­عالی است. به نظر می­رسد فرصت و تجربیات کسب­شده در دوران همه­گیری کویید 19  این روند را تشدید کرده است. به همین منظور هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته دانشجویان مدیریت دانشگاه تهران از آموزش مجازی در دوران همه­گیری ویروس کرونا و ارائه راهکارهایی جهت بهبود نحوه آموزش می باشد. روشی که در این پژوهش کیفی مورد استفاده قرار گرفته است، تحلیل پدیدارشناختی می­باشد. با استفاده از تحلیل پدیدارشناختی می‌توان دریافت که جامعه هدف دنیای پیرامون خود را چگونه درک می کند و تجارب خاص مورد نظر برای آن­ها چه معنایی دارد. جامعه آماری در این پژوهش، شامل آن دسته از دانشجویان مدیریت دانشگاه تهران می­باشد که سابقه مشارکت در کلاس­های غیرحضوری و مجازی و توام را به صورت هم­زمان با فراگیری ویروس کرونا در دانشگاه را داشته‌اند. پژوهشگران این پژوهش با انجام 29 مصاحبه از بین دانشجویان واجد شرایط به اشباع نظری رسیده­اند. یافته پژوهش حاضر نشان می­دهد که کلاس­های غیرحضوری و مجازی دارای مزایا و معایبی به صورت توامان می‌باشد که به تفکیک به موارد آن پرداخته می شود. نهایتا این مطالعه با تحلیل محتوای داده­های پژوهش، روش آموزش ترکیبی فزاینده را جهت افزایش و بهبود بهره­وری فرایند آموزش توصیه و پیشنهاد می‌کند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Necessity of Revising the Educational System of Management Students: Studying the Life Experience of Tehran University Management Students

نویسندگان [English]

  • ali adibinia 1
  • Seyed Kamal Vaezi 2
  • Saeed Heydari 1
1 Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran.Iran
2 Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the most important tasks of educational governance is the timely review of educational systems and processes, especially in the field of higher education. It seems that the opportunity and experiences gained during the Covid-19 pandemic have intensified this process. Based on this, designing and implementing educational activities in the most desirable ways is a serious tool for an effective and efficient educational system in the country. For this purpose, the purpose of this study is to examine the lived experience of Tehran University management students from virtual education during the corona virus epidemic and to provide solutions to improve the way of education. The method used in this qualitative research is phenomenological analysis. Using phenomenological analysis, it is possible to understand how the target society understands the world around them and what the specific experiences mean for them. The statistical population in this research includes those management students of Tehran University who had a history of participating in offline and virtual classes at the same time as the spread of the corona virus in the university. The researchers of this research have reached theoretical saturation by conducting 29 interviews. The findings of Haaz's research show that offline and virtual classes have both advantages and disadvantages, which are discussed separately. Finally, the results of this research, by analyzing the content of research data, provide a mixed model for virtual and face-to-face training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lived experience
  • phenomenology
  • students
  • virtual education
  • Corona era
منابع
- پورمند، حسنعلی و فلاح، حسن. (1392). پدیدارشناسی مکان (بازخوانی هویت مکانی بافت تاریخ). اطلاع رسانی و کتابداری. کتاب ماه هنر. شماره 181، 16-.21.
- ساسانی، لیدا؛ ناجی، سید علی و عابدی، حیدر علی. (1392). توسل، نیازی تجربه شده در بیماران مبتلا به ایدز (یک مطالعه پدیدار شناسی). طب و تزکیه. 22(1)، 33-40.
- جعفری، اسماعیل؛ همایونی بخشایش، نسرین و علم الهدی، جمیله. (1400). تجربه زیسته دانشجویان از عدالت در دوره‌های آموزش مجازی، فناوری آموزش، 15(2)،222-238.
- خوری، پروانه.(1401). روش­های تدریس کارآمد در آموزش مجازی. اورمزد، 58(2)، 56-67.
- رستمی، رضا و مصطفوی، زینب السادات. (1400). یادگیری الکترونیکی با رویکرد علوم شناختی، اولین جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال، 1(6)، 29-34.
- رنج دوست، شهرام. (1397). مقایسه میزان رضایتمندی از برگزاری آزمون­های الکترونیکی و سنتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، طب و تزکیه، 27(1 )، 38-55.
- عباس زاده، محمد، موسوی، سید حکیمه و زردموی، شاپور. (1394)، فهم استفاده از چادر ملی با رویکرد پدیدارشناسی، فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، سال دهم، شماره31.
- عباسی کسانی، حامد؛ شمس مورکانی، غلامرضا؛ سراجی، فرهاد؛ و رضایی زاده، مرتضی(1398). ابزارهای ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی. رشد فناوری، 16(61 )، 23-33.
- علایی، مرضیه؛ جلیلیان، نسرین؛ پورنجف، عبدلحسین؛ اعظمی، عظیم و مهدی زاده، فریبا (1389). بررسی مقایسه‌ای نتایج خودسنجی و ارزشیابی دانشجویان از عملکرد آموزشی اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام 86-1385. دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18(4)، 50-55.
- قربان­پور لفمجانی، امیر. (1400). بررسی تجربه زیسته دانشجویان از آموزش مجازی در دوران همه گیری کووید ۱۹، رویش روان شناسی، (۸) ، ۴۴-۳۳.
- قهرمانی تولابی و حدید، سحر محمدی. (1396). نقش آموزش هیبریدی به عنوان رویکردی نوین در یادگیری. کنفرانس پژوهش‌های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی حقوق و علوم اجتماعی.
- گنجی ارجنکی، بی نظیر(1396). بررسی کیفیت آزمون­های الکترونیکی بر میزان رضایت دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،10(3) ،180-188.
- محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی: ضد روش، جلد اول. تهران: جامعه شناسان.
- معصومی، طیبه؛ شفارودی، نرگس؛ کمالی، محمد؛ حسنی مهربان، افسون و عمرانی پور، رامش (1392). پاسخ‌های روانی به دنبال سرطان پستان (مطالعه کیفی). دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دوره .20(1)، 33-40.
- واعظی، سیدکمال (1400). آموزش الکترونیک در بحران کووید 19 فرصت به کارگیری فرایند یادگیری مبتنی بر ذهن فلسفی، اولین جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال، 1(19)، 96-99.
Refrence:
- Abel, Jr. A.(2020), The phenomenon of learning at a distance through emergency remote teaching amidst the pandemic crisis, Asian Journal of Distance Education, Vol. 15 No. 1 (2020).
- Afify, M. K. (2020). Effect of interactive video length within e-learning environments on cognitive load, cognitive achievement and retention of learning. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(4), 68-89.
- Akmayeva, G .(2017). Impact of access control and copyright in elearning from user’s perspective in the United Kingdom. Doctoral dissertation, Brunel University London.
- Almajali, D., Al-Okaily, M., Barakat, S., Al-Zegaier, H., & Dahalin, Z. M. (2022). Students’ perceptions of the sustainability of distance learning systems in the post-COVID-19: A qualitative perspective. Sustainability14(12), 7353.
- Bdair, I. A. (2021). Nursing students' and faculty members' perspectives about online learning during COVID-19 pandemic: A qualitative study. Teaching and Learning in Nursing16(3), 220-226.
- Bustamante, J. C., Segura-Berges, M., Lizalde-Gil, M., & Peñarrubia-Lozano, C. (2022). Qualitative Analyses of e-Learning Implementation and Hybrid Teaching during the COVID-19 Pandemic at Spanish Universities. Sustainability14(19), 12003.
- CARIUS, A. C. (2020), Network Education and Blended Learning: Cyber University concept and Higher Education post COVID-19 Pandemic. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 10, p. e8209109340, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i10.9340.
- Cerimagic, S., & Hasan, M. R. (2019). Online exam vigilantes at Australian universities: Student academic fraudulence and the role of universities to counteract. Universal Journal of Educational Research7(4), 929-936.
- Colfer, B. P., Johri, N., & Wagner, S. L. (2021). A case study of MHA faculty and student experiences in adapting learning modality options to hybrid flexible (HyFlex) during the COVID-19 pandemic. Journal of Health Administration Education38(1), 441-466.
- Cluskey Jr, G. R., Ehlen, C. R., & Raiborn, M. H. (2011). Thwarting online exam cheating without proctor supervision. Journal of Academic and Business Ethics4(1), 1-7.
- Coghlan, S., Miller, T., & Paterson, J. (2021). Good proctor or “big brother”? Ethics of online exam supervision technologies. Philosophy & Technology, 34(1), 1581– 1606.
- Di Gennaro, R. (2020). E-learning as a tool for the recovery and promotion of meta-cognitive and affective aspects in university teaching. Quad. Ric. Didatt, 71-78
- Dianito, A. J., Espinosa, J., Duran, J., & Tus, J. (2021). A glimpse into the lived experiences and challenges faced of PWD students towards online learning in the Philippines amidst COVID-19 pandemic. International Journal Of Advance Research And Innovative Ideas In Education7(1), 1206-1230.
- Dung, T.H. (2020). The Advantages and Disadvantages of Virtual Learning. Journal of Research & Method in Education, 10(3),45-48.
- Hamdi, M. S. (2007). MASACAD: A multi-agent approach to information customization for the purpose of academic advising of students. Applied Soft Computing7(3), 746-771.
- Hubler, S. (2020). Keeping online testing honest? Or an Orwellian overreach. The New York Times.
- Jaap, A., Dewar, A., Duncan, C., Fairhurst, K., Hope, D., & Kluth, D. (2021). Effect of remote online exam delivery on student experience and performance in applied knowledge tests. BMC Medical Education21(1), 1-7.
- Nuñez, J. (2021). Lived experience of overcoming the feeling of isolation in distance learning in the Philippines: A phenomenological inquiry. Pakistan Journal of Distance And Online Learning7(2), 55-68.
- Kearns, L. R.(2012); Student assessment in online learning: Challenges and effective practices. Journal of Online Learning and Teaching, 8(3), 198.
- Kunaviktikul, W., Ang, E., Baridwan, N. S., Bernal, A. B., Dones, L. B. P., Flores, J. L., ... & Shorey, S. (2022). Nursing students' and faculty members' experiences of online education during COVID-19 across Southeast Asia: A Photovoice study. Nurse education today111, 105307.
- Lee, K. Fanguy, M. Bligh, B & Sophie Lu, X. (2022) Adoption of online teaching during the COVID-19 Pandemic: a systematic analysis of changes in university teaching activity, Educational Review, 74(3), 460-483.
- Lee, K., & Fanguy, M. (2022). Online exam proctoring technologies: Educational innovation or deterioration? British Journal of Educational Technology, 53(1), 475– 490.
- Lopez, K. A. & Willis, D. G. (2004). Descriptive versus interpretive phenomenology: Their contribution to nursing knowledge. Quality Health Research, 14(5), 726-735.
- Meyer, K. A. (2002). Quality in Distance Education: Focus on On-Line Learning. ASHE-ERIC Higher Education Report. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass, 989 Market Street, San Francisco, CA 94103-1741.
- Jun, M., Lee, S., & Shim, T. (2021). First-year college student life experiences during COVID-19 in South Korea. International journal of environmental research and public health18(18), 9895.
- Islam, M. A., Nur, S., & Talukder, Md. S. (2021). E-learning in the time of COVID-19: Lived experiences of three university teachers from two countries. E-Learning and Digital Media18(6), 557–580.
- Oncu, S., & Cakir, H. (2011). Research in online learning environments: Priorities and methodologies. Computers & Education, 57(1), 1098-1108.
- Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid- 19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital Science and Education, 2(3), 923– 945.
- Shi, Y., Mi, Y., Li, J., & Liu, W. (2019). Concurrent concept-cognitive learning model for classification. Information Sciences, 496, 65-81.
- Wani, T. A., Nabi, S., & Shah, H. (2022). Lived experience of virtual learning spaces amid COVID-19 Outbreak: A case of Public Secondary Schools in Kashmir. Journal of Positive School Psychology6(3), 7804-7815.
- Wang, R., Lowe, R., Newton, S., & Kocaturk, T. (2020). Task complexity and learning styles in situated virtual learning environments for construction higher education. Automation in Construction, 113,103148.
- Xiong, Y., & Suen,  H.K.(2018). ssessment approaches in massive open online courses: Possibilities, challenges and future directions. Int Rev Educ, 64(1), 241-263.
- Young, J. R. (2013). Online classes see cheating go high tech. The Education Digest, 78(1), 4– 8.
- UNESCO, press release, March 24, 2020, 1.37 Billion Students Now Home as COVID-19 School Closures Expand.