طراحی مدل عدم تمرکز (سیاسی-اقتصادی) در استانهای ایران در راستای حکمرانی مطلوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

2 گروه مدیریت دولتی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.

10.22111/jipaa.2024.420522.1139

چکیده

هدف: این مطالعه با هدف طراحی مدل عدم تمرکز (سیاسی-اقتصادی) در استان‌های ایران در راستای حکمرانی مطلوب انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات توسعه‌ای و از نظر نوع روش، اکتشافی و از لحاظ روش جمع آوری داده‌ها روش کیفی محسوب می‌گردد.
روش پژوهش: جامعه آماری شامل ۱۴ نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی است که دارای سابقه آموزش در حوزه مدیرتی دولتی و مقالات علمی معتبر در این زمینه هستند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در بخش میدانی شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. اعتمادپذیری مصاحبه‌ها با روش توافق درون موضوعی و بازآزمون مورد تایید قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از تئوری داده بنیاد با استفاده از نرم افزار مکس‌کیودی استفاده شد.
 یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی شش دسته از عوامل شامل عوامل علی (برنامه‌ریزی، شایستگی، و انعطاف‌پذیری)، زمینه‌ای (پاسخگویی، توانمندسازی عمومی، مسئولیت‌پذیری)، مداخله‌گر (تمرکززدایی محیطی)، پدیده محوری (تمرکززدایی سیاسی- اقتصادی)، راهبردها (توسعه اجتماعی، مدیریت اقتصادی، و ارتقای مشارکت عمومی)، و پیامدها (تمرکززدایی مبتنی بر حکمرانی، کارایی و اثربخشی، شکل‌گیری وفاق عمومی عدالت طلبی) شناسایی شد. بر اساس مولفه‌های شناسایی شده، مدل پارادایمی عدم تمرکز سیاسی-اقتصادی  توسعه داده شد.  
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج بدست آمده توانمندسازی عمومی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی بعنوان شرایط زمینه‌ای تحقق حکمرانی مطلوب شناسایی شد. رشد و توسعه هر جامعه و کشوری به عملکرد کارآمد و مطلوب سازمان‏ها و نهادهای دولتی و به تبع آن عملکرد کارآمد و مطلوب افراد شاغل در این نهادها و سازمان‏ها وابسته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model of (Political-Economic) Decentralization in the Provinces of Iran Toward Good Governance

نویسندگان [English]

  • omid jalili Ghasem Agha 1
  • foad makvandi 1
  • Siroos Korahi Moghadam 2
  • vahid chenari 1
  • Arash Jamal Manesh 1
1 Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
2 Department of Public Administration, Masjed -Soleiman Branch, Islamic Azad University, Masjed -Soleiman, Iran.
چکیده [English]

Objective: This study was conducted with the aim of designing a model of decentralization (political-economic) in Iran's provinces in line with optimal governance. The current research is considered to be a developmental research in terms of its purpose, exploratory in terms of its method, and a qualitative method in terms of its data collection method.
Methods: The statistical population consists of 14 executive and academic experts who have a history of education in the field of public administration and valid scientific articles in this field. The main tool of data collection in the field section includes semi-structured interviews. The reliability of the interviews was confirmed by the method of intra-subject agreement and retesting. To analyze the data, foundation data theory was used using MaxQD software.
Results: Based on the results of the qualitative analysis of six categories of factors including causal factors (planning, competence, and flexibility), contextual factors (accountability, public empowerment, responsibility), intervening factors (environmental decentralization), central phenomenon (political-economic decentralization), Strategies (social development, economic management, and promotion of public participation), and consequences (decentralization based on governance, efficiency and effectiveness, formation of public consensus for justice) were identified. Based on the identified components, a paradigmatic model of political-economic decentralization was developed.
Conclusion: Based on the obtained results, public empowerment, responsibility and accountability were identified as the basic conditions for the realization of desirable governance. The growth and development of any society and country is dependent on the efficient and favorable performance of government organizations and institutions, and accordingly, the efficient and favorable performance of the people working in these institutions and organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Good Governance
  • Decentralization
  • Policy Making
  • Decision making
منابع
- اسدبک، مهدی، رضایی منش، بهروز و شریف زاده، فتاح. (۱۴۰۲). واکاوی ابعاد مشارکت اجتماعی شهروندان در تحقق حکمرانی خوب. حکمرانی و توسعه, (۲)۳، ۶۳-۸۸.
- اصغرپور، حسین، احمدیان، کسری و منیعی، امید. (۱۳۹۲). اثر بی ثباتی سیاسی بر رشد اقتصادی ایران: رهیافت غیرخطی APARCH. پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، (۶۸)۲۱، ۱۷۵-۱۹۴.
- برادران شرکاء، حمیدرضا و ملک الساداتی، سعید. (۱۳۹۷)، تأثیر حکمرانی خوب (براساس شاخص‌های بانک جهانی) بررشد اقتصادی درکشورهای منتخب. مجله راهبرد، (۱)۴، ۲۷-۵۲.
- تابع افشار، ساسان و قهرمانی، مسعود. (۱۳۹۸). تاثیر تمرکززدایی دولت برکاهش فساد اداری با نقش میانجی استقرار دولت الکترونیک (مطالعه موردی: سازمان‌های دولتی استان آذربایجان غربی). خطمشی‌گذاری عمومی در مدیریت، ۱۰ (پیاپی۳۵ پاییز۱۳۹۸)، ۳۵-۵۲.
- دقتی، عادله و یعقوبی، نورمحمد. (۱۴۰۲). شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش حکمرانی شبکه‌ای درکشور. حکمرانی و توسعه، (۲)۳، ۳۷-۶۲.
- رشیدی، سعید؛ کمانی، سید محمدحسین و موغلی، علیرضا (۱۴۰۰). تأثیر به‌کارگیری حکمرانی شبکه‌ای، بر عناصر مدیریت بحران در بلایای طبیعی در سازمان‌های مرتبط با بحران استان کهگیلویه‌ و بویراحمد. مسکن و محیط روستا. (۱۷۳) ۴۰:۸۸-۷۵.
- عزیزی، منصور؛ درسخوان، رسول و پورمحمدی، محمدرضا (۱۴۰۰). ارزیابی چارچوب هنجاری برنامه‌ریزی استراتژیک در تحقق حکمروایی خوب شهری در منطقه ۲۲ تهران. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی،۶۴: ۳۱-۵۴.
- قدردانی، سیدمحمدرضا و اسلامی، روح الله (۱۴۰۰). جایگاه مدیریت محله محور در حقوق اداری ایران. حقوق اداری. (۲۸)۹ :۲۱۲-۱۸۹.
- کشوردوست، سمانه (۱۴۰۰). واکاوی موانع و چالش‌های تحقق تمرکززدایی در چارچوب شوراهای اسلامی در جمهوری اسلامی. سیاست‌گذاری عمومی، ۱۷۵-۱۹۷.
- کوزه‌گر، ل؛ رضایی، م.(۱۳۹۸).«رهیافت توسعه؛ تمرکززدایی از حکومت ملی به حکومت محلی»، توسعه پایدار محیط جغرافیایی،سال اول، شماره ۱، صفحات ۹۲ -۷۰
- محمدی، نریمان. (۱۴۰۰). تمرکز زدایی مالی و توسعه منطقه‌ای در برنامه‌های توسعه کشور. فصلنامه پیشرفت‌وتوسعه استان کرمانشاه، (۲)۱، ۷۸-۹۳.
- نجفی، داوود، حاتمی، عباس و مسعودنیا، حسین. (۱۳۹۵). از ائتلاف اقتصادی تا انشعاب سیاسی: تحلیلی از رابطه سیاست و اقتصاد در دهه دوم انقلاب. رهیافت انقلاب اسلامی، (۳۶ )۱۰، ۳-۲۰.
- هاشمی پور نصری، زهرا؛ منصوری، فردین؛ غلامی جمکرانی، رضا و صفا، مژگان. (۱۴۰۲). تأثیر عوامل ناشی از ساختار سیاسی- اقتصادی کشور بر میزان چسبندگی هزینه‌های شرکت‌ها. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی, (۵۷)۱۵، ۲۳۹-۲۵۸.
References
 - Beshi, T. D., & Kaur, R. (2020). Public trust in local government: Explaining the role of good governance practices. Public Organization Review, 20(2), 337-350.
- Campanale, C., Mauro, S. G., & Sancino, A. (2021). Managing co-production and enhancing good governance principles: insights from two case studies. Journal of Management and Governance, 25(1), 275-306.
- Canare, T., & Francisco, J. P. (2019). Decentralization, fiscal independence, and poverty in the Philippines. Public Budgeting & Finance, 39(4), 94-117.
- Chaudhary, D. (2019). The decentralization, devolution and local governance practices in Nepal: The emerging challenges and concerns. Journal of Political Science, 19, 43-64.
- Chen, S., Liu, X., & Lu, C. (2022). Fiscal decentralization, local government behavior, and macroeconomic effects of environmental policy. Sustainability, 14(17), 11069.
- Chigbu, U. E. (2021). The quest for “Good Governance” of urban land in Sub-Saharan Africa: insight into Windhoek, Namibia. In Land Issues for Urban Governance in Sub-Saharan Africa (pp. 17-34). Springer, Cham.
- Coccia, M. (2021). How a good governance of institutions can reduce poverty and inequality in society?. In Legal-Economic Institutions, Entrepreneurship, and Management (pp. 65-94). Springer, Cham.
- Ding, Y., McQuoid, A., & Karayalcin, C. (2019). Fiscal decentralization, fiscal reform, and economic growth in china. China Economic Review, 53, 152-167.
- Deghati, A., & Yaghoubi, N. (2023). Identifying Factors Affecting the Effective Establishment of Network Governance in the Country. Governance and Development Journal3(2), 37-62. doi: 10.22111/jipaa.2023.413209.1134
- Foa, R. S. (2022). Decentralization, historical state capacity and public goods provision in Post-Soviet Russia. World Development, 152, 105807.
- Graham, R. R. (2019). Still Dispersed and Decentralized? Evaluating the Influence and Implementation of Smart Growth in Mid-Sized Canadian Cities.
- Ghadrdani S, eslami R. The position of neighborhood-based management in administrative law in Iran. qjal 2021; 9 (28) :189-212.
- Helliwell, J. F., Huang, H., Grover, S., & Wang, S. (2018). Empirical linkages between good governance and national well-being. Journal of Comparative Economics, 46(4), 1332-1346.
- Jaja, T. C., & Aditya, Z. F. (2022). Promoting the Good Governance by Advancing the Role of Parliamentarians and the Term Offices Limitation (Comparing Nigeria and Indonesia). JILS, 7, 265-286
- Keping, Y. (2018). Governance and good governance: A new framework for political analysis. Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, 11(1), 1-8.
- Kuzegar, L.; Rezaei, M. (2018). "Development approach; Decentralization from national government to local government", sustainable development of geographic environment, first year, number 1, pages 70-92. (in Persian)
- Liu, J., Zhang, X., Lin, J., & Li, Y. (2019). Beyond government-led or community-based: Exploring the governance structure and operating models for reconstructing China's hollowed villages. Journal of Rural Studies.
- Liwanag, H. J., & Wyss, K. (2018). What conditions enable decentralization to improve the health system? Qualitative analysis of perspectives on decision space after 25 years of devolution in the Philippines. PLoS One, 13(11), e0206809.
- Madhani, P. M. (2020). Value Addition Through Good Governance in Corporate Sector: Role of Disclosure and Transparency.
- Makara, S. (2018). Decentralisation and good governance in Africa: A critical review. African Journal of Political Science and International Relations, 12(2), 22-32.
- Motilal, S., Maitra, K., & Prajapati, P. (2021). The Role of Public Practical Reasoning in Good Governance. In The Ethics of Governance (pp. 13-40). Springer, Singapore.
- Naylor, R. L., Higgins, M. M., Edwards, R. B., & Falcon, W. P. (2019). Decentralization and the environment: Assessing smallholder oil palm development in Indonesia. Ambio, 48(10), 1195-1208.
- Onofrei, M., Oprea, F., Iaţu, C., Cojocariu, L., & Anton, S. G. (2022). Fiscal Decentralization, Good Governance and Regional Development—Empirical Evidence in the European Context. Sustainability, 14(12), 7093.
- Permai, S. D., Christina, A., & Gunawan, A. A. S. (2021). Fiscal decentralization analysis that affect economic performance using geographically weighted regression (GWR). Procedia Computer Science, 179, 399-406.
- Rodríguez, V. E. (2018). Decentralization in Mexico: From reforma municipal to solidaridad to nuevo federalismo. Routledge.
- Shahbaz, M., Rizvi, S. K. A., Dong, K., & Vo, X. V. (2022). Fiscal decentralization as new determinant of renewable energy demand in China: The role of income inequality and urbanization. Renewable Energy.
- Steptoe, A., & Fancourt, D. (2019). Leading a meaningful life at older ages and its relationship with social engagement, prosperity, health, biology, and time use. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(4), 1207-1212.
- Tselios, V. (2023). Does political decentralization affect income inequality? The role of governance quality. Regional Studies, 57(5), 829-843.
- Zerbian, T., & de Luis Romero, E. (2023). The role of cities in good governance for food security: lessons from Madrid’s urban food strategy. Territory, Politics, Governance, 11(4), 794-812.