ارائه الگوی خط‌ مشی گذاری خوب در حوزه آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد ، گروه مدیریت دولتی.دانشکده مدیریت و اقتصاد. دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان.ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

3 استاد ،گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

10.22111/jipaa.2024.425479.1146

چکیده

ظهور مسائل جدید و پیچیدگی آنها، موجب شده است موضوعی با عنوان خط‌مشیگذاری خوب مطرح شود. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه الگوی خط‌مشیگذاری خوب در حوزه آموزش عالی می باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه پژوهش، اساتید، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گرایش تصمیمگیری و خط‌مشیگذاری عمومی است. نمونه آماری با توجه به حجم جامعه تحقیق و براساس جدول مورگان 80 نفر می باشند. ابزار سنجش پژوهش شامل مطالعات کتابخانه‌ای و چهار پرسشنامه می باشد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. باتوجه به مطالعات کتابخانه‌ای، پیشینه ادبیات و مصاحبه ، مدل مفهومی پژوهش شامل عوامل بنیادی-ساختاری،زمینه‌ای-موقعیتی،میانجی‌-واسطه‌ای و پیامدهای خط‌مشیگذاری خوب شناسایی شد.در فاز دوم پژوهش ، به منظور آزمون مدل روابط بین متغیرها مورد آزمون قرار گرفت و نتایج پژوهش نشان داد که اثرمتغیرهای بنیادی-ساختاری خط‌مشی بر متغیرهای میانجی-واسطه‌ای خط‌مشی (277/0)، اثرمتغیرهای زمینه‌ای-موقعیتی خط‌مشی بر متغیرهای میانجی-واسطه‌ای خط‌مشی (670/0)، و اثر متغیرهای میانجی-واسطه‌ای خط‌مشی بر پیامدهای خط‌مشیگذاری خوب (686/0) می باشد و می توان گفت که متغیرهای بنیادین-ساختاری خط‌مشی و متغیرهای زمینه‌ای-موقعیتی خط‌مشی بر پیامدهای خط‌مشیگذاری خوب از طریق متغیرهای میانجی‌-واسطه‌ای خط‌مشی تاثیر مثبت و معناداری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Provide a good policy-making model in the field of higher education

نویسندگان [English]

  • Malihe Ahmadi 1
  • Abdol Majid Imani 2
  • NourMohammad Yaghoubi 3
1 Master.Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics. University of Sistan and Baluchestan. Zahedan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran.
3 Professor.Department of Management, Faculty of Management and Economics, Sistan & Blouchestan University, Zahedan. Iran
چکیده [English]

The emergence of new issues and their complexity has led to the issue of good policy making. Therefore, the purpose of this research is to provide a good policy making model in the field of higher education. The current research is practical in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of its nature and research method. The statistical population of the research study is professors, master's and doctoral students of decision-making and public policy-making. According to the size of the research population the statistical sample is 80 people based on Morgan table. The research measurement tool includes library studies and four questionnaires. The collected data has been analyzed using PLS software. According to library studies, literature background and interviews, the conceptual model of the research including fundamental-structural, contextual-situational, mediating-intermediate factors and the consequences of good policy-making was identified. In the second phase of the research, in order to test the model, the relationships between the variables were tested. The results showed that the effect of the fundamental-structural variables of the policy on the mediating-intermediate variables of the policy is (0.277), the effect of the contextual-situational variables of the policy on the mediating-intermediate variables of the policy is (0.670), and the effect of the mediating-intermediate variables of the policy on the consequences of good policy-making is (0.686). also it can be said that the fundamental-structural and contextual-situational variables of the policy have a positive and significant effect on the consequences of good policy-making through the mediating-intermediate variables of the policy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • fundamental-structural variables،contextual-situational variables
  • mediating-intermediate variables
  • Good policy making.Higher Education