چالش‌ها و راهکارهای هوشمندسازی فرایند خط مشی گذاری عمومی؛ پیشنهادهایی برای نظام برنامه ریزی توسعه در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه خط‌مشی و اداره ‌امور ‌عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه خط‌مشی و اداره ‌امور ‌عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

یکی از مفاهیمی که در سال‌های اخیر در حوزه مدیریت دولتی و حکمرانی توسعه یافته است، مفهوم «هوشمندسازی» و «حکمرانی هوشمند» بوده و بر همین اساس رهیافت‌هایی برای هوشمندسازی فرآیند خط‌مشی‌گذاری عمومی نیز طرح گردیده است. هوشمندسازی در عرصه‌های مختلف اداره امور عمومی و نظام خط‌مشی‌گذاری قابل طرح است و یکی از مهمترین ساحت‌هایی که به نظر می‌رسد در عرصه حکمرانی حائز اهمیت است، نظام برنامه‌ریزی توسعه در کشور است که به نوعی سطحی عالی از خط‌مشی‌گذاری ملی در نظر گرفته می‌شود.  بر همین اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش‌ها و راهکارهای هوشمندسازی فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی در ایران با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی توسعه می‌باشد. روش پژوهش مبتنی بر مطالعات اسنادی و فراترکیب بوده و در بخش یافته‌ها پس از آسیب‌شناسی وضعیت کشور، راهکارهای هوشمندسازی در سه سطح طراحی برنامه ‌های‌توسعه، اجرایی‌سازی برنامه‌های توسعه و ارزشیابی برنامه‌های توسعه مورد بحث قرار گرفته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges and Solutions for Smartening the Public Policy Process; Suggestions for Development Planning System in Iran

نویسندگان [English]

  • heidar Najafi Rastaghi 1
  • Mohammad Mahdi Zolfagharzadeh 2
1 PhD student in Public Administration, Department of Public Policy and Administration, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, School of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Policy and Public Affairs, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, School of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

One of the concepts that has been developed in recent years in the field of public administration and governance is the concept of "smartening " and "smart governance" and based on this , approaches have been designed to smarten the public policy making process. smartening can be planned in various fields of public administration and policy making system , and one of the most important areas that seems to be important in the field of governance is the development planning system in the country , which is considered as a high level of national policy making.  Based on this, the aim of the current research is to identify the challenges and solutions to smarten the public policy process in Iran with an emphasis on the development planning system.  The research method is based on documentary and meta-synthesis studies , and in the findings section , after the pathology of the country's situation , smartening solutions are discussed at three levels of designing development plans, implementing development plans , and evaluating of development plans.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smartening
  • public policy
  • smart governance
  • development planning
منابع
- خالدی، آرمان؛ کریم‌میان، زهره و  محمدی، مهدی. (1402). چارچوبی برای تحلیل حکمرانی داده در سطح ملی با استفاده از رویکرد فراترکیب. پژوهش‌های مدیریت عمومی, 16(59)، 167-192.
- تقوا، محمدرضا؛ تقوی فرد، محمدتقی؛ معینی، علی و زین‌الدینی، محمدرضا. (1396). مدلی برای دولت هوشمند: تبیین ابعاد دولت هوشمند با استفاده از روش فراترکیب. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند،6(21)، 131-168.
- صالحی پور باورصاد، سجاد و کاظم پوریان، سعید. (1400). ره‌نگاشتی نوین برای تحقق تحول دیجیتال. سیاست نامه علم و فناوری, 11(1)، 5-17.
- عبدلی، ناهید. (1401). طراحی الگوی توسعه‌ی اقتصادی- اجتماعی ایران با رهیافت فراترکیب. حکمرانی و توسعه، 2(2)، 55-96.
- کلانتری نادیا و  شاهپری علیرضا. (1394). ارائه چارچوبی برای استقرار دولت هوشمند در ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، ۵ (۴) ، ۱۵۶-۱۱۵.
- مسلمانی نوش آبادی، غلامحسین و آذر، عادل. (1402). تحلیل و واکاوی مانایی ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران. پژوهش‌های مدیریت عمومی،16(60)، 1-34.
- مطلبی کربکندی، مصطفی و آذر،  عادل. (1401). توسعه و تبیین چرخه فرآیند پژوهش علم طراحی با رویکرد طراحی مدل. حکمرانی و توسعه، 2(4), 3-40.
References
- Albino, V., Berardi, U., & Dangelico, R. M. (2015). Smart cities: Definitions, dimensions, performance, and initiatives. Journal of Urban Technology, 22(1), 3–21.
- Alonso, R., &  Castro, S. (2016). Technology helps, people make: A smart city governance framework grounded in deliberative democracy. In J.11(1), 333–347.
- Andermatt K. C. & Göldi R. A. (2018). Introducing an electronic identity: The co-design approach in the canton of Schaffhausen. Swiss Yearbook of Administrative Sciences ,9(1), 41–50.
- Anthopoulos, L., Sirakoulis, K., &  Reddick, R., (2022). Conceptualizing Smart Government: Interrelations and Reciprocities with Smart City. 4(33) 1-28.
- Baijens, J., Huygh, T., &  Helms, R., (2022) Establishing and theorising data analytics governance: a descriptive framework and a VSM-based view, Journal of Business Analytics, 5(1), 101-122.
- Barns, S., Cosgrave, E., Acuto, M., & Mcneill, D., (2017) Digital Infrastructures and Urban Governance, Urban Policy and Research, 35(1), 20-31.
- Boyd, D., & Crawford, K. (2012). Critical questions for big data. Information, Communication & Society, 15(5), 662– 679.
- Campbell-Verduyn, M., Goguen, M., & Porter, T., (2017) Big Data and algorithmic governance: the case of financial practices, 22(2), 219-236.
- Castelnovo, W., Misuraca, G. & Savoldelli, A. (2015). Smart cities governance the need for a holistic approach to assessing urban participatory policy making. Social Science Computer Review, 34(6), 724–739.
- Cavelty, M,. & Wenger, A., (2020) Cyber security meets security politics: Complex technology, fragmented politics, and networked science, Contemporary Security Policy, 41(1), 5-32.
- Cazares A. P.. (2018). The brain of the future and the viability of democratic governance: The role of artificial intelligence, cognitive machines, and viable systems. Futures 103, 5–16.
- Chatfield, A. T., Reddick, C. G., & Brajawidagda, U. (2015). Government surveillance disclosures, bilateral trust and Indonesia–Australia cross-border security cooperation: Social network analysis of Twitter data. Government Information Quarterly, 32(2), 118–128.
- Donker, F., &  vanLoenen, B., (2017) How to assess the success of the open data ecosystem?, International Journal of Digital Earth, 10(3), 284-306.
- El-Taliawi, O. G., Goyal, N., & Howlett, M. (2021). Holding out the promise of Lasswell's dream: Big data analytics in public policy research and teaching. Review of Policy Research, 38, 640– 660.
- Halachmi, A., & Greiling, D., (2013) Transparency, E-Government, and Accountability, Public Performance & Management Review, 36(4), 562-584.
-Harrison, M., Guerrero, S., Burke, G., Cook, M., Cresswell, A., Helbig, N., … Pardo, T. (2012). Open government and e-government: Democratic challenges from a public value perspective. Information Polity, 17(2), 83–97. 
- Head, B. (2008). Three lenses of evidence-based policy. Australian Journal of Public Administration, 67(1), 1–11.
- Howlett, M. (2011). Designing public policies, principles and instruments. New York: Routledge.
- Fuente, j., (2014) E-Government Strategies in Spanish Local Governments, Local Government Studies, 40(4), 600-620.
- Giest, S. (2017) Big data for policymaking: fad or fasttrack?. Policy Sci 50, 367–382.
- Gil-Garcia, R., (2013). Towards a smart State? Inter-agency collaboration, information integration, and beyond. In ICT, Public Administration and Democracy in the Coming Decade, Innovation and the Public Sector Series 20(1), 59–70.
- Gil-Garcia, R., Zhang, J.,  &Puron-Cid, G. (2016). Conceptualizing smartness in government: An integrative and multi-dimensional view. Government Information Quarterly. 33(3), 524-534.
- Gil-Garcia, R. Pardo, A., & Nam, T., (2015), Smarter as the new Urban Agenda , 333–347.
- Janssen, M., Konopnicki, D., Snowdon, J., & Ojo, A. (2017). Driving public sector innovation using big and open linked data. Information Systems Frontiers, 19(2), 189–195.
- Jetzek, T. (2016). Managing complexity across multiple dimensions of liquid open data: The case of the Danish basic data program. Government Information Quarterly, 33(1), 89–104.
- Kitchin, R. (2013). Big data and human geography: Opportunities, challenges and risks. Dialogues in Human Geography, 3(3), 262– 267.
- Martin, A., & Grudziecki, J., (2006) DigEuLit: Concepts and Tools for Digital Literacy Development, Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 5(4), 249-267.
- Meyers, E., Erickson & I., Small, R., (2013) Digital literacy and informal learning environments: an introduction, Learning, Media and Technology, 38(4), 355-367.
- Nam, T., & Pardo, T. A. (2014). The changing face of a city government: A case study of Philly. Government Information Quarterly, 31(1), 1–9.
- Parycek, p., &  Viale, G., (2017) Drivers of Smart Governance: towards to evidence-based policy-making. 1(1), 271-280.
- Peters, G. (2018). Chapter 1: The logic of policy design. In Policy Problems and Policy Design. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
- Pozzebon, M., Cunha, M. A., & Coelho, T. R. (2016). Making sense to decreasing citizen eParticipation through a social representation lens. Information and Organization, 263, 84–99.eln.
- Provost, F., & Fawcett, T. (2013). Data science and its relationship to big data and data-driven decision making. Big Data, 1(1), 51–59.
- Reddick, C. G., Chatfield, A. T., & Jaramillo, P. A. (2015). Public opinion on National Security Agency surveillance programs: A multi-method approach. Government Information Quarterly, 32(2), 129–141.
- Renn, O., Webler, T., & Wiedemann, P. (1995). The pursuit of fair and competent citizen participation., Fairness and competence in public participation: Evaluating models for environmental discourse ,10(1),339–367.
- Ruijer, E & Meijer, A., (2020) Open Government Data as an Innovation Process: Lessons from a Living Lab Experiment, Public Performance & Management Review, 43(3), 613-635.
- Scholl, H. J., & Scholl, M. (2014). Smart Governance: A Roadmap for Research and Practice. In M. Kindling & E. Greifeneder, iConference Berlin 2014 : breaking down walls ; culture, context, computing ; proceedings pp. 163–176.
- Tomor, Z., Meijer, A., Michels, A., & Geertman, S., (2019) Smart Governance For Sustainable Cities: Findings from a Systematic Literature Review, Journal of Urban Technology, 26(4), 3-27.
- Viale, G., Cunha, M., Lampoltshammer, T., Parycek, p., &  Gregianin, m., (2017) Increasing collaboration and participation in smart city governance: a cross-case analysis of smart city initiatives, Information Technology for Development, 23(3), 526-553.
- Waggoner, D., Kennedy, R., & Myriam, H., (2019). Big Data and Trust in Public Policy Automation, Statistics, Politics and Policy, 10(2), 115-136.
- Willke H.. (2007). Smart Governance: Governing the Global Knowledge Society. Campus Verlag.
- Willems, T.&  Graham, C., (2019) The Imagination of Singapore’s Smart Nation as Digital Infrastructure: Rendering (Digital) Work Invisible, East Asian.Science, Technology and Society: An International Journal, 13(4), 511-536.
- Wray A., Olstad D. L., & Minaker L. M.. (2018). Smart prevention: A new approach to primary and secondary cancer prevention in smart and connected communities. Cities 79, 53–69.
- Xia, Z., Yan, X., & Yang, X., (2021) Research on big data-driven public services in China: a visualized bibliometric analysis, Journal of Chinese Governance, 7(4), 531-558.
- Yanliu, L., (2018). A comparison of selected Western and Chinese smart governance: The application of ICT in governmental management, participation and collaboration, Telecommunications Policy, 42(10), 800-809.
- Zwilling, M., Klien, G., Lesjak, D., Wiechetek, L., Cetin, F., &  Basim, H., (2022) Cyber Security Awareness, Knowledge and Behavior: A Comparative Study, Journal of Computer Information Systems, 62(1), 82-97.