توسعه دولت همراه در ایران در پرتو شخصی‌سازی خدمات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطیایی تهران، ایران

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطیایی، تهران، ایران

4 استادیار، گروه روابط عمومی، دانشگاه علامه طباطیایی، تهران، ایران

10.22111/jipaa.2024.425677.1143

چکیده

هدف: در پی تحول مسیرهای کلیدی بهبود ارائه خدمات عمومی دولت به شهروندان، فناوری تلفن همراه در جهان مورد توجه قرار گرفته است.
روش پژوهش: در این راستا مطالعه حاضر با هدف توسعه دولت همراه با کمک شخصی­سازی دولت همراه در ایران و با رویکرد آمیخته ضمن اعمال نمونه­گیری هدفمند و از رهگذر انجام مصاحبه­های نیمه ساختاریافته اقدام به گرداوری داده­ها نموده و برای تحلیل آنها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده کرد. سپس به کمک روش دلفی به اعتبارسنجی مولفه­های بدست آمده در بخش کیفی پرداخت تا اجماع نظر متخصصان به دست ­آید. آنگاه با پرسشنامه محقق­ساخته بین مدیران اجرایی اقدام به گرداوری داده­ها نموده و برای تحلیل آن، از آزمون­های معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: یافته­های کیفی و کمی همسو باهم نشان داد شخصی­سازی دولت همراه در ایران 5 مولفه اصلی و 16 مولفه فرعی را در قالب عوامل اجتماعی (خدمات الکترونیک، مشارکت الکترونیک)، عوامل اقتصادی (بهره‌وری، سیاستگذاری)، عوامل مدیریتی (پاسخگویی، سرمایه انسانی، شفاف‌سازی)، عوامل سیاسی (قانونگذاری الکترونیک، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات) و عوامل فرهنگی (پشتیبانی الکترونیک، آموزش الکترونیک) شامل می­شود و می‌تواند به عنوان یک اقدام مهم در جهت افزایش شفافیت فعالیت­های دولتی موثر باشد. همچنین کمک می­کند با از میان برداشتن مرزهای زمانی و مکانی، خدمات مورد نیاز ایشان ارائه گردد.
نتیجه‌گیری: خبرگان بر عوامل مدیریتی مانند پاسخگویی و شفافیت امور دولتی تاکید زیادی داشتند. عوامل فرهنگی نیز از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا سطح سواد دیجیتالی جامعه برای توسعه دولت همراه بسیار مهم است. دولت باید توجه ویژه­ای به بازبینی مستمر قوانین مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Development of mobile government in Iran in the light of personalization of services

نویسندگان [English]

  • Elia Borhanzadeh 1
  • Reza Vaezi 2
  • Habibollah Roodsaz 3
  • Ghodsi Bayat 4
1 Ph.D. Student of Public Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Department of Public Administration, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
3 Associate professor, Public Administration Dept., Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 Assistant professor, Public Relations Dept., Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective:Following transformation of key ways of improving the public services delivery to citizens, mobile phone technology has been noticed in the world.
 Methods: In this regard, the present study aims to develop m-government with the help of personalization of public services in Iran and with a mixed approach while applying targeted sampling and conducting semi-structured interviews to collect data. Thematic analysis technique was used to analyze the interviews. Then, with the help of Delphi, the components obtained in the qualitative section are validated in order to reach the consensus of the experts. Then, with a researcher-made questionnaire among executive managers, data was collected and structural equation tests were used to analyze it.
Results:Qualitative and quantitative findings showed that the personalization of the mobile government in Iran has 5 main components and 16 sub-components in the form of social factors (e-services, e-participation), economic factors (productivity, policy making), managerial factors (accountability, human capital, transparency), political factors (e-legislation, information technology infrastructure) and cultural factors (e-support, e-education) are included and can be effective as an important measure to increase the transparency of government activities. It also helps to provide the services they need by removing time and place boundaries.
Results:Experts emphasized management factors such as accountability and transparency of government affairs. Cultural factors are also very important because the level of digital literacy of the society is very important for the development of the mobile state. The government should pay special attention to the continuous review of laws related to information and communication technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mobile Government
  • Electronic Government
  • Personalization
  • Service delivery